Federació Espectre Autista - Asperger de Catalunya

Serveis -> Esplai per a infants de 4 a 14 anys

Les característiques de les persones amb SA i Autisme d'alt funcionament dificulten en diferent grau la seva participació en la vida comunitària, la realització d'activitats d'oci psicoeducatives i temps lliure. Per això, i tenint en compte la importància que pel benestar i el desenvolupament de tota persona tenen aquestes activitats, l'Associació va iniciar el mes de Setembre del 2004 l'esplai per a nens de 4 a 14 anys, així com un Centre de Trobada per a adolescents i adults. (Tant a l'Esplai com al Centre de trobada venen nens i adolescents "normalitzats" per ajudar als nens i adolescents afectats).

Les activitats de l'Esplai es duen a terme els dissabtes quinzenalment de 16,30 a 19,30 hrs en un espai cedit per l’Ajuntament de Sarrià.

L'esplai d'infants està dividit en quatre grups d'edats: de 4 a 6, de 7 a 9, de 10 a 11 i de 12 a 14 anys, on es treballa a través dels jocs.

OBJECTIUS

• Millorar les habilitats socials
• Adquirir habilitats de joc
• Millorar les habilitats comunicatives
• Augmentar la tolerància la frustració
• Adquirir habilitats de resolució de conflictes

METODOLOGIA

• Es proposen, entre d’altres, jocs quotidians a l’hora de pati i s’expliquen de manera clara i senzilla, tot deixant remarcant quin és l’objectiu del joc. Els procediments emprats per a l’aprenentatge són el modelat, el moldejat o ajuda física, els suports visuals i/o verbals i, en el cas dels jocs que requereixen de més habilitats, l’encadenament. L’objectiu últim de l’aprenentatge de jocs i les seves normes, no és només augmentar les habilitats de joc, sinó que es generalitzin i els/les nens/es amb SA tinguin eines i recursos per a jugar a l’esbarjo de l’escola o al parc amb els seus iguals.
• Per tal de millorar les habilitats comunicatives, es comença sempre per dur a terme una conversa entre tot el grup. En aquest moment es treballa que siguin capaços d’explicar de manera estructurada una experiència, de mostrar interès vers les experiències i assoliments dels altres, d’elogiar i aconsellar als companys així com l’expressió de sentiments. També es treball la comunicació no verbal i reduir l’ús de monòlegs sobre els interessos restringits en les converses. Dins d’aquesta estona s’utilitza el modelat, el suport visual, el reforç positiu i el suport verbal.
• Les habilitats socials i la resolució de conflictes de manera apropiada són presents en tota la jornada d’esplai, ja que s’utilitzen les situacions que sorgeixen de manera espontània per tal de treballar-les. En aquest cas, s’utilitza l’aproximació cognitiva, el role-playing, el modelat i el reforç positiu. S’utilitzen també les excursions per tal de treballar les habilitats de negociació així com la tolerància a la frustració i els procediments emprats són els mateixos esmentats anteriorment.
• Paral·lelament a la metodologia ja comentada, es fa ús de l’economia de fitxes com a reforç positiu que s’alterna amb el reforç verbal i on el premi a aconseguir és l’excursió amb la que més endavant es treballaran les habilitats de negociació.

RESULTATS

• Es valoren molt positivament els resultats obtinguts en l’esplai durant aquests anys. Prova d’aquests bons resultats en són la satisfacció esmentada en diverses ocasions per part de les famílies en les que ens comuniquen l’augment de motivació social dels infants així com la millora en diverses de les seves dificultats.
• Paral·lelament, els propis usuaris de l’esplai ens manifesten la seva complaença vers l’esplai degut a les seves millores, la consecució d’amistats (en alguns casos les primeres de la seva vida) i demanant-nos d’augmentar el número de sessions.
• Finalment, els professionals que duen a terme l’esplai observen trimestre a trimestre les millores manifestes tant en el comportament dels infants com en les seves habilitats.

Activitats
<< Octubre 2017 >>
dl dm dc dj dv ds dg
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Sense activitats.