Federació Espectre Autista - Asperger de Catalunya

Serveis -> Festucs - Centre de Trobada per a adolescents i adults

El col·lectiu d’adolescents diagnosticats en SA cada vegada és més gran ja que es coneix més la Síndrome. Es tracta d’un col·lectiu que la majoria d’ells han tingut altres diagnòstics durant el seu desenvolupament i per tant no han pogut gaudir d’una adequada teràpia ni dels ajuts necessaris per desenvolupar-se al llarg de les diferents etapes. En l’adolescència, és més important que en qualsevol altre etapa, tenir un grup d’igual. A més, la majoria d’adolescents amb SA, al no estar diagnosticats i tractats com es necessari, en aquesta etapa es troben amb més dificultats afegides (comorbiditats amb trastorns de l’estat d’ànim, trastorns d’ansietat...).
Des de l’Associació es van posar en marxa trobades de nois/es afectats de la SA per tal de poder trobar un grup on no sentir-se estranys i identificar-se amb els demés. Establim 2 trobades mensuals (una de quatre hores i una altre de 8 hores) on es potencien els següents objectius.

OBJECTIUS
• Adquirir autonomia en transports públics i orientació
• Saber estar en grup
• Millorar les habilitats socials
• Aprendre normes socials de comportament a espais públics
• Ampliar interessos restringits
• Planificar i organitzar activitats
• Compartir interessos i aficions amb els iguals

METODOLOGIA
• El grup és el que proposa les sortides i llocs per visitar. S’intenten intercalar sortides de caire més lúdic (cinema, discoteca...) amb d’altres més culturals (museus, exposicions...). Es tracta de que puguin gaudir de sortides adequades a la seva edat, però a més, que puguin compartir els seus interessos amb la resta del grup.
• Treballem la frustració quan no tot el grup li agrada la mateixa proposta i a vegades no sempre és possible anar al lloc on ens hagués agradat, però sempre destacant el fet de poder estar en grup i encara que no sigui de suficient agrat, la possibilitat de compartir amb els demés i descobrir noves aficions o gustos.
• Treballem en viu l’exposició a situacions socials que els poden molestar com ara aglomeracions de gent, sorolls intensos, impactes visuals... anant adquirint certa tolerància i proporcionant estratègies i pautes de comportament.
• Les habilitats socials i la resolució de conflictes són presents en totes les sortides, proposant als adolescents patrons per modelat i reforç positiu de la conducta verbal i no verbal per dirigir-se als altres. Així com dotar d’estratègies suficients perquè cada vegada necessitin menys suport i ho puguin generalitzar en altres entorns. D’altre banda, la comunicació emprada amb els adolescents, és rica en ironies, metàfores... que aprofitem per explicitar el seu significat en la situació i ajudar-los entendre i comprendre l’argot adolescent.
• Acostumem a quedar a un lloc cèntric i a partir d’aquest ens desplacem fins l’activitat; d’aquesta manera s’adquireix l’hàbit d’utilitzar el transport públic i poder anar adquirint suficient autonomia individual.
• Les activitats són planificades i organitzades per ells, amb la supervisió dels monitors. Busquen la manera d’anar-hi, quines coses poden ser d’interès pel grup, preu de l’entrada, descomptes disponibles, horaris... i informen a la resta dels companys via e-mail.

RESULTATS
• Els resultats d’aquestes trobades són molt positius. Per una banda, s’aconsegueix que els nois no s’aïllin a casa durant tot el cap de setmana i tinguin un al·licient per fer activitats en grup.
• També s’aconsegueix que puguin realitzar un seguit de activitats molt similars a les que fan qualsevol grup d’adolescents i que a ells haguessin volgut realitzar però o bé no eren convidats o no tenien els recursos suficients per participar-hi.
• És molt positiu, quan per exemple, aconsegueixen participar en una activitat i se’n adonen que podran compartir-ho, explicar-ho amb la resta de companys de classe i que ells també tenen la possibilitat d’anar-hi. Molts d’ells, aconsegueixen poder generalitzar el què han après a les sortides i posteriorment són convidats a sortir amb els companys de classe, a més a més, ells ja es senten més segurs de l’activitat que van a fer.
• Molts d’ells aconsegueixen autonomia absoluta a l’hora de desplaçar-se amb diferents transports i planificar sortides, adquireixen les eines necessàries de organització.
• Els propis usuaris mostren entusiasme per poder sentir-se inclosos dins d’un grup, fer en molts casos els primers amics, i tenir un espai per aprendre desenvolupar-se socialment sense la família.
• Per altre banda, les famílies destaquen l’augment d’autonomia adquirit i l’augment de l’autoestima d’ells mateixos.
• Finalment, els professionals que treballen amb el col•lectiu observen millores tan a nivell individual com de grup que són avaluades cada trimestre.

Activitats
<< Octubre 2017 >>
dl dm dc dj dv ds dg
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Sense activitats.